Gelukkig zijn, hoe doe je dat? - Angélique Dupré
15949
single,single-post,postid-15949,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.2,vc_responsive
 

27 aug Gelukkig zijn, hoe doe je dat?

foto blog 2Volgens Van Dale is een optimist iemand die alles van de beste kant beschouwt. Wel, vandaag kan ik zeggen dat ik een echte optimist ben maar dat is niet altijd zo geweest. Een echte aanleiding voor die ommekeer is er niet maar ik ben nu wel duizend keer gelukkiger dan pakweg tien jaar geleden. Toen kon ik mezelf wel eens wentelen in zelfbeklag, heel erg down of overdreven depri zijn. Moods waarop ik mezelf de laatste jaren zelfden of nooit nog betrap. De zogenaamde kraamtranen toen mijn dochtertje Aimée drie dagen oud was, is één van de weinige deprimomenten die ik mij van de laatste drie jaar kan herinneren.

Het zelfbeklag begon rond het derde middelbaar. Mijn broer Frédéric was zacht uitgedrukt een probleemtiener – ons mama vindt hem nu een probleemdertiger 😉 – en ging thuis met alle aandacht lopen. Althans, dat vond ik toen want nu denk ik er anders over. En laat ik nu iemand zijn die altijd ongelofelijk veel te vertellen heeft en dus, zeker als veertienjarige, heel veel aandacht nodig had. En dus zocht ik op school naar manieren om aandacht te krijgen. Enfin, uiteindelijk was ik, zeker in vergelijking met mijn broer, een brave tiener en maakte ik zonder noemenswaardige problemen mijn middelbare school af.

Achteraf gezien maar goed dat ik just a regular teenager was, want onlangs las ik in het boek ‘On Top’ van Anna Nooshin – aanradertje trouwens – dat je niet moet pieken in de middelbare school. “Don’t peak in high school. Op het moment dat je afstudeert, zal geen mens je ooit nog vragen naar je ervaringen op die middelbare school. Het boeite daarna werkelijk niemand hoe populair je toen was. Sterker nog: als je na het afstuderen nog jarenlang moet referreren aan je super succesvolle populaire jaren op de middelbare school kom je toch een beetje treurig over.” (Uit: On top).

Op de hogeschool was ik ook geen hoogvlieger. Ik deed mijn eerste jaar tweemaal, mocht mijn boeken ook in augustus nog eens bovenhalen (behalve in het laatste jaar) en behoorde al zeker niet tot het groepje LO hipsters (toen bestond dat woord nog niet) dat de Kattenberg rijk (of arm) was en waar je zeker niét bij hoorde als je geen bewegingsrecreatie als tweede vak had, niet op kot zat én niet elke week (of avond?) te vinden was in de Gentse uitgaansbuurt Overpoort.

Ik ga trouwens ook nooit vergeten wat één van mijn lectoren me zei na afloop van de proclamatie en diploma uitreiking: “Angélique, ik had nooit verwacht dat jij hier zou geraken.” Hé hallo, het is niet omdat ik een mega zero ben in volleybal en basketbal – dat waren de vakken die de bewuste lector gaf – dat ik een overall fail ben. Toen wist ik niet wat uitbrengen maar nu zou ik haar stiekem wel van repliek willen dienen eigenlijk.

Mijn eerste depri werkervaringen ga ik jullie voorlopig besparen. Wie weet komen die aan bod in een volgende blog. Nu hou ik het bij het feit dat ik er al snel achter kwam dat een nine to five mentaliteit, slijmen bij bazen en werken in organisaties zonder deftig HR-beleid gewoon mijn ding niet zijn.

Nu ik erover nadenk ben ik nooit een meeloper geweest en wilde ik dat ook helemaal niet zijn. Toch wel een grote hoera voor mezelf! Ik doe altijd waar ik zin in heb en waar ik mij goed bij voel. En ik probeer zo weinig mogelijk dingen tegen mijn zin te doen, iets dat ik leerde van twee wijze (in de beide betekenissen van het woord) vrouwen.

Tenslotte ook heel veel lovies voor mijn BFF’s Evi en Vanessa voor het eindeloze geduld tijdens het aanhoren van mijn zelfbeklag en depri moments. Ladies, you are the best. Het is de laatste jaren allemaal goed gekomen met mij ;-).

Dit zijn alvast drie tips die werken bij mij:

  1. Ga sporten. Het klinkt ongelofelijk cliché maar het is o zo waar. Sporten ontspant lichaam en geest en achteraf heb je tonnen energie om er opnieuw tegenaan te gaan.
  2. Slaap voldoende. We hebben het allemaal ongelofelijk druk maar voldoende slapen zorgt er nu eenmaal voor dat je je fitter voelt.
  3. Eet gezond. Na ongezond eten volgt sowieso een down momentje. Evenwichtig en gezond eten, neemt de ups & downs weg.

Oja, onthoud ook deze fantastische quotes:

  • Live life to the fullest!
  • Enjoy the little things in life, for one day you may look back and realize they were the big things
  • Optimist: someone who figures that taking a step backward after taking a step forward is not a disaster, it’s more like a cha-cha.

Hebben jullie zelf ook tips of leuke quotes die aansluiten op het thema geluk en optimisme?

Groetjes,
Angélique

 

Geen reacties

Geef een reactie