Waardevolle ervaringen
16262
single,single-post,postid-16262,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.2,vc_responsive
 

19 okt 5 waardevolle ervaringen van het afgelopen jaar

Deze blogpost verscheen ook op de website van Zeker van Haar Zaak

Het is echt ongelofelijk dat het alweer een jaar geleden is dat ik de oproep voor Boss-In-Residence las waarmee Lien op zoek ging naar vrouwen die graag hun ondernemersavonturen wilden delen met het Zeker Van Haar Zaak netwerk.

Time flies when you’re having fun. Al was het voorbije jaar er ook eentje met veel ups and downs. Met vallen en opstaan. In deze laatste blog voor Zeker Van Haar Zaak wil ik daarom graag 5 waardevolle ervaringen van het afgelopen jaar met jullie delen.

Trial and error

Je kan je doelgroep bevragen of je kan denken dat je je doelgroep door en door kent. Soms moet je echter ook eens uitproberen en aan de lijve ondervinden of iets werkt of niet. Zo heb ik de afgelopen maanden geëxperimenteerd met een aantal acties voor mijn particuliere klanten. Soms werkt iets heel goed, soms haal ik er amper iets uit. Er is niet altijd een logische verklaring waarom iets wel of niet werkt. Het voordeel is wel dat ik kort op de bal kan spelen en constant kan bijsturen.

Actie, reactie!

Ik was in het verleden soms iets te veel bezig met mijn strategie en te weinig met het actieplan dat daarmee gepaard gaat. Te veel denken, te weinig doen. Sinds kort werk ik meer met kortetermijnplanning. Het helpt me om taken beter in te plannen én ze ook effectief gedaan te krijgen. Geen evidentie voor een creatieve generalist als ik.

Levenslang leren

Eigenlijk komt het hier op neer: investeer in jezelf. Zo voorzie ik in mijn financieel plan budget voor opleidingen en netwerkevents. Ik leer graag nieuwe mensen kennen en wie weet zitten daar wel interessante contacten of zelfs nieuwe klanten tussen. Ik vind levenslang leren heel belangrijk maar ik moet er wel op toezien om niet alleen opleidingen te volgen rond zaken waar ik eigenlijk al goed in ben. Als all-in-one bedrijfje schaaf ik ook de skills bij waar ik minder goed in ben. Vaak begin ik met wat tegenzin aan zo’n opleidingen maar achteraf blijkt het dan veel beter mee te vallen dan ik had verwacht.

Advies van externe experts

Ik vind het heel erg waardevol om voor belangrijke beslissingen advies te kunnen vragen aan externe experts. Advies vragen en krijgen was voor mij in het verleden soms ook een valkuil. Hoe je het ook draait of keert, iedereen geeft ander advies. Bij mij zorgde een overvloed aan advies er het afgelopen jaar voor dat ik soms door de bomen het bos niet meer zag. Daarom vraag ik nu maximum nog vijf mensen om advies. Anders blijf ik maar twijfelen terwijl ik net op zoek ben naar rust in mijn hoofd. Meestal weet ik trouwens zelf wel al een beetje welke richting ik uit wil als ik om advies vraag. Die bevestiging krijgen van ervaren experts, geeft mij dat extra tikkeltje vertrouwen bij het nemen van een belangrijke beslissing.

Think outside the box

In mijn vorige blog vertelde ik je al over mijn succesvolle crowdfunding campagne. Geen evidente keuze, maar achteraf gezien wel een goede keuze. Mijn eerste collectie heeft goed verkocht én ik heb heel wat gratis exposure gekregen. Twee zaken die de bank mij niet hadden kunnen geven. En natuurlijk ben ik er nog niet, maar dit was wel een eerste stap in de goede richting.

Niet enkel voor mijn crowdfunding campagne heb ik outside the box gedacht. Ook met de realisatie en de conceptualisering van mijn fietskledinglabel Little Black Bike probeer ik mij op verschillende vlakken te differentiëren van mijn concurrenten. Gezien het overaanbod aan fietskleding, is het belangrijk om er op een positieve manier uit te springen.

Voila, mijn blogtraject voor Zeker Van Haar Zaak loopt hier ten einde. Ik kijk positief terug op deze unieke ervaring, alleen al omdat ik zoveel nieuwe onderneemsters heb leren kennen. Ik wens jullie allemaal het allerbeste toe!

Geen reacties

Geef een reactie