5 tips voor een succesvolle crowdfunding - Angélique Dupré
16236
single,single-post,postid-16236,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.2,vc_responsive
 

27 jul 5 tips voor een succesvolle crowdfunding

Deze blogpost verscheen ook op de website van Zeker van Haar Zaak

Een aantal maanden geleden ging ik, gewapend met mijn new and improved businessplan, langs bij de bank. Geen goed idee zo bleek, want tijdens het gesprek kreeg ik letterlijk te horen: “zou je niet beter gewoon gaan werken meiske?” Tot zover mijn ‘wereld in verandering’.

Gelukkig ben ik een bijterke en was ik na de eerste teleurstelling, inclusief wat gesnotter, opnieuw zeker van mijn zaak ;-). Vaak lopen de dingen niet zoals je dat zou willen. Dat is geen mislukking. Integendeel, het is een kans om er uit te leren en het de volgende keer beter te doen. En bovendien geloof ik… everything happens for a reason!

Zo ook dat ondertussen verschillende mensen zich afvroegen waarom ik niet ‘gewoon’ aan crowdfunding deed. Wel, ik heb er heel lang over getwijfeld om dit effectief te doen, vooral omdat ik schrik had dat het mij niet zou lukken en ik daar dan open en bloot moest over communiceren. Maar gaat het in ondernemen niet over af en toe eens met je hoofd tegen de muur lopen? En over springen? Yes, na heel wat voorbereidend werk stapte ik terug een beetje uit mijn comfort zone om te ontdekken where the magic happens.

Heel eenvoudig wil crowdfunding zeggen dat de crowd, zijnde jouw netwerk, je voorziet van de funds die je nodig hebt om een bepaald project te realiseren. Uiteraard vraag je mensen niet zomaar om even diep in de buidel te tasten. Elke fund staat gelijk aan een geschenk. Via mijn crowdfunding kon je bijvoorbeeld een Little Black Bike fietsoutfit kopen aan de normale prijs en kreeg je er nog een aantal extraatjes bovenop. Het is uiteraard noodzakelijk om ervoor te zorgen dat die extraatjes je geen (of weinig) geld kosten. Hiervoor kan je bijvoorbeeld samenwerken met een aantal sponsors.

Belangrijk om weten is ook dat het concept van crowdfunding “alles of niets” is. Als je je doelstelling niet haalt tijdens de afgesproken termijn, krijgt iedereen netjes zijn centen terug.

De laatste tijd kreeg ik heel vaak vragen over hoe ik mijn crowdfunding heb aangepakt. Daarom deel ik graag 5 tips met jou die kunnen helpen om ook van jouw crowdfunding een succes te maken.

Voorbereiding is alles

Denk vooraf goed na over hoe je alles wilt aanpakken. You don’t get a second chance to make a first impression. Ik heb veel tijd gestoken in de voorbereiding van mijn campagne. De juiste boodschap overbrengen via mijn presentatie met foto’s en een filmpje, het uitdenken van de beloningen,… Toets je ideeën ook eens af bij anderen. Ik had bijvoorbeeld oorspronkelijk 10 beloningen maar kreeg het advies om te herleiden naar 8 beloningen om te vermijden dat mensen door het bos de bomen niet meer zagen. Keuzestress wil je absoluut vermijden want voor je het weet klikken mensen weg.

Schakel eerst family, friends & fools in

Bij de lancering van mijn crowdfunding heb ik allereerst mijn familie en vrienden aangesproken. Na een tiental dagen had ik de eerste 30% van doelstelling bereikt. Pas dan heb ik de campagne ook effectief gedeeld via mijn websites en social media kanalen. Stel je even voor dat ik mijn campagne onmiddellijk online had gegooid. Zou jij geneigd zijn om een bijdrage te doen als je ‘0% ingezameld’ zag staan.

Beperk de duur van je campagne

Een crowdfunding mag niet te lang duren. Gemiddeld is zo’n 6 weken voldoende. Denk op voorhand goed na wanneer je wat gaat communiceren en maak een planning (voorbereiding remember). Je campagne moet een hot topic blijven! Als je net zoals ik vrij snel de eerste 30% inzamelt, moet het zeker lukken op 6 weken. Zelf had ik mijn doelstelling bereikt op 8 dagen voor de einddatum. En geloof het of niet, eens je die 100% hebt bereikt, blijven mensen gewoon bijdragen.

Maak een filmpje

Ik had voor mezelf uitgemaakt dat ik geen budget wilde spenderen aan het opnemen van een fancy filmpje over Little Black Bike en het waarom van mijn crowdfunding. Via via vond ik een student die het filmpje wilde draaien. Het resultaat mag er zijn en ik ben geen massa’s centen kwijt aan een filmpje dat ik slechts 6 weken kan gebruiken. Het is simpel: een filmpje werkt. Het mijne werd meer dan 700 keer bekeken.

Schakel ambassadeurs in

Persoonlijk vond ik het moeilijk om elke 2 à 3 dagen iets op mijn Facebook wall te plaatsen over mijn campagne. Uiteindelijk vraag je mensen om geld, en dan bestaat ook de kans dat mensen afhaken. Ik heb slechts een paar keer zelf iets gepost. Mijn netwerk pikte dit telkens vrij snel op en zo werd mijn campagne massaal geliket en gedeeld. Probeer wel te zorgen voor wat spreiding gedurende je campagne zodat niet al je vrienden enkel je allereerste post delen. Vergeet ook de (vak)pers niet!

Veel succes!

Geen reacties

Geef een reactie